Podsumowanie projektu pt. "Miło was widzieć" nr 2021-1-PMU-4079 finansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Dzień 1

Zostaliśmy bardzo ciepło przywitani przez nauczycieli i młodzież z gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach. Dzień spędziliśmy na integracji i poznawaniu siebie.

Dzień 2

Zwiedziliśmy Pałac Balińskich w Jaszunach. Miejsce pamięta niejedną wybitną osobowość: litewskich magnatów Radziwiłłów, profesorów Uniwersytetu Wileńskiego Jana i Jędrzeja Śniadeckich, historyka i publicystę Michała Balińskiego i poetę Juliusza Słowackiego.

Po południu odbyły się zajęcia edukacyjne. Prezentowaliśmy nasz region, historię Chełma i okolic oraz profil naszej szkoły.

Dzień 3

Ten dzień był dla nas doskonałą lekcją patriotyzmu. Pani Jadwiga Wosk przedstawiła sylwetkę Józefa Piłsudskiego - patrona naszej szkoły. Postać Marszałka Polski jest doskonale znana zarówno nam, jak i Polakom mieszkającym na Wileńszczyźnie. Uczniowie recytowali "Inwokację" z utworu „Pan Tadeusz” A Mickiewicza. Recytacja wiersza W. Szymborskiej "Gawęda o miłości ziemi ojczystej" spowodowała łzy wzruszenia. Obie szkoły zaprezentowały polskie stroje ludowe. Na zakończenie dnia patriotycznego, wspólne odśpiewano najważniejsze pieśni patriotyczne dla naszego narodu.

GALERIA

Dzień 4

Tego dnia zaskoczyła nas zimowa aura. Mimo to, postanowiliśmy wybrać się na spacer zakamarkami Wilna. Sypiący śnieg towarzyszył nam podczas spaceru z pilotem wycieczki, panem Jackiem. Odkrywaliśmy zaułki i zakątki starego miasta Wilno.

Ciekawym punktem wyprawy była wizyta w Republice Zarzecza i odczytanie Konstytucji tego państwa w państwie. Z małymi przygodami zdobyliśmy Górę Trzech Krzyży - dzisiaj pomnik ofiar stalinizmu na Litwie. Dziękujemy Panu Jackowi za to wspólne wędrowanie i upragniony relaks.

Dzień 5

Odwiedziliśmy miejsca sakralne i obiekty związanych z historią Wilna, która przeplata się z historią Polski. Szliśmy śladami Adama Mickiewicza, najwybitniejszego poety polskiego romantyzmu. Zgłębiliśmy wiedzę dotyczącą królów Polski i wielkich książąt litewskich. Na trasie naszej wycieczki były takie obiekty jak:

- Ostra Brama - miejsce kultu Matki Bożej Ostrobramskiej;

- Uniwersytet Wileński

- Katedra Wileńska

- Kościół Św. Apostołów Piotra i Pawła

Dziękujemy pani przewodnik za tę lekcję historii.

Dzień 6

Niedzielne zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wileńskiej Rossy, tam gdzie spoczywa Matka i Serce Syna. Przy grobie matki Józefa Piłsudskiego i serca Marszałka nasza młodzież uroczyście zapaliła znicz i odśpiewała "Legiony". Spacerując z przewodnikiem zakamarkami Rossy, zatrzymywaliśmy się przy grobach wybitnych twórców, uczonych, malarzy oraz kompozytorów ważnych zarówno dla Polaków i Litwinów.

Kulminacyjnym punktem wycieczki tego dnia były Ponary. To symbol holokaustu na Wileńszczyźnie i miejsce kaźni i masowych egzekucji Polaków i obywateli innych narodowości. Sentymentalna wędrówka lasem zmusiła nas nie tylko do modlitwy, ale  również do refleksji o czasach minionych i niełatwej wspólnej historii Polski i Litwy. Niech to miejsce będzie przestrogą dla kolejnych pokoleń.

Dzień 7

Rozpoczął się drugi tydzień naszego wyjazdu kulturowego na Litwę. Staramy się jak najlepiej zintegrować z uczniami ze szkoły w Jaszunach. Pierwsza grupa uczniów miała zajęcia dotyczące kuchni litewskiej i polskiej. W trakcie warsztatów kulinarnych powstały litewskie rogaliki oraz tradycyjny chlebek podawany z czosnkiem i serem.

Wiele emocji wzbudziły zajęcia sportowe. Mieszane drużyny i zespoły zmagały się podczas turnieju siatkówki. W trakcje dzisiejszego spotkania, obejrzeliśmy tańce polskie. Pani prowadząca Zespół Pieśni i Tańca „Gromada” zaaranżowała dla nas warsztaty taneczne. Taniec z flagami wypadł nam celująco. Ogromne brawa dla wszystkich.

Kolejna grupa uczestniczyła w zajęciach teatralnych. Efektem ich pracy był teatrzyk cieni pt. „Czerwony Kapturek”. Młodzież z Litwy poznała naszą interpretację tej bajki.

Dzień 8

Kolejnego dnia podczas wyjazdu kulturowego na Litwę, nasza para taneczna z Zespołu Pieśni i Tańca "Okszowiacy" zaprezentowała kilka figur tanecznych do mazura. Podczas lekcji historii, uczniowie poznali postać ks. Pawła Ksawerego Brzostowskiego - założyciela Rzeczpospolitej Pawłowskiej. To niezależne mini państwo, które funkcjonowało w latach 1767 -1795, nie miało analogii w ówczesnej Europie, a sam twórca zwany był przyjacielem ludzkości.

Integracyjny wyjazd do ruin zabudowań Republiki Pawłowskiej oraz do dworku w Wilkiszkach dopełnił dzień pełen wrażeń. W plenerze z ruinami w tle znów mogliśmy się poczuć dziećmi. Bitwa na śnieżki dała nam mnóstwo śmiechu i pozytywnych emocji. Dziękujemy za kolejne miłe przyjęcie społeczności szkolnej w Jaszunach.

Polska biało - czerwoni.... wieczorem kibicowaliśmy reprezentacji Polski w piłce nożnej razem z innymi Polakami mieszkającymi na Litwie. Młodzież w strefie kibica zorganizowanej w Domu Polskim "Pan Tadeusz" czekała na wynik meczu Polska – Meksyk podczas mistrzostw świata w Katarze.

Dzień 9

Czas realizacji projektu dobiegł końca. Nasi uczniowie nie mogli narzekać na nudę. Mieli szansę poznać historię i kulturę Litwy, zobaczyć atrakcje turystyczne Wilna i różne ciekawe miejsca w regionie. Opowiadają o tym podczas uroczystego zakończenia projektu. Fotorelacja przygotowana przez panią Iwonę Gilowską-Danicką pokazuje jak bogaty i wartościowy był to projekt. Podczas pożegnania i podziękowań, emocji nie brakowało. Nasza młodzież tonęła w ramionach kolegów i koleżanek ze szkoły w Jaszunach. Część z nas obiecała sobie, że tu wróci. W tym krótkim czasie zżyliśmy się ze sobą, dlatego nie mówimy żegnajcie, lecz do zobaczenia.

Dzień 10

Ostatnim punktem na mapie naszej wycieczki kulturowej na Litwę było Zułowo. Jest to miejsce, w którym urodził się i spędził dzieciństwo nasz patron Józef Piłsudski. Z czasów przedwojennych przetrwał tu jedynie dąb posadzony w 1937 r. przez prezydenta Ignacego Mościckiego. W miejscu dawnej posiadłości, powstała Aleja Pamięci Narodowej, która upamiętnia ważne wydarzenia z historii Narodu Polskiego. Odwiedzając po drodze mały drewniany kościółek, w którym został ochrzczony Józef Piłsudski, wspólnie zastanawiamy się jakie wspomnienia pozostaną nam po wyjeździe. Mamy nadzieję, że jak najlepsze.